Volání povolání

9.2. 2018

Listopadový projekt Volání povolání je vyhodnocen. Můžete zavzpomínat a pustit si animované filmy z naší projektové dílny Černá světlá noc, V kině, Bez hlavy nebo  Pták z vejce, přečíst si celé hodnocení nebo jen tu část, kde se o projektu vyjadřují studenti. M

závěrečné hodnocení projektu Volání povolání

 

Viděno žáky: Po každém celoškolním projektu následuje anketa nebo beseda s žáky v aule. Tentokrát jsme volili komornější cestu písemné reflexe jednotlivců a diskusi na třídnických hodinách. Názory žáků byly různé – od těch, které vidí letošní projekt jako lepší, po ty, kterým více vyhovoval systém předešlých projektů. „Podle mě to bylo letos nejzajímavější téma.“  „Minulý rok to bylo mnohem lepší. Ale každopádně děkuji, že vůbec něco takového máme.“  „Bylo to fajn, ale minulý rok to bylo lepší, protože se dalo soustředit na jednu věc a bylo lehčí se domluvit s 1 učitelem než se třemi.“ Obecný cíl projektové výuky je stále vnímán pozitivně: „Líbilo se mi, že jsme navštívili hodně míst, kde jsme ještě nikdy nebyli, a líbilo se mi, že jsme byli namíchaní s ostatními třídami, tak jsme se víc poznali.“ Našim konkrétním cílem letos bylo, aby se žáci, řečeno slovy Bohumila Hrabala, trochu „umazali prostředím“, které navštíví, a přemýšleli nad světem práce, který je čeká a na který se je snažíme připravit, z hlediska profesního. A mnozí to tak i pochopili „Každý projekt mě něco nového naučil.“ „Nejvíce ze všech povolání se mi líbila profese moderátora v rozhlase. Tuto profesi bych chtěla dělat, až budu velká.“ Někomu se líbila aktivita jako taková, někdo už přemýšlel, jestli by byla pro něj či nikoli: „Projektová výuka se mi moc líbila, nejvíc se mi líbila školka. Děti tam byly poslušný, milý a hravý.“ „Líbilo se mi ve školce. Práce učitelky je ale velmi složitá.“ „Obzvlášť se mi líbil projekt Druhý život ajťáka a výklad Davida Lence, který se nás snažil motivovat, ať děláme to, co nás baví.“  Nad reflexemi žáků si často uvědomuji, jak je nevyzpytatelné „strefit se“ ve smyslu oslovit. Stejný projekt se jednomu líbí, ale druhého skoro odradí. Někdo je spokojen, jiný znuděn. A většinou je to těžké dopředu odhadnout. Závěr ovšem je, že každý projekt se někomu líbil a každý projekt se vždycky aspoň jednomu nelíbil a nezaujal ho, ale nesouvisí to se špatnou organizací nebo malou kreativitou nás učitelů. „Také se mi líbila botanika, bylo tam hodně tropických rostlin a kaktusů.“ „V botanické to pro mě byla nuda.“ Starší studenti logicky daleko více než ti mladší přemýšleli v projektovém týdnu nad volbou svého budoucího povolání, některým projekt k rozhodnutí pomohl, někomu nepomohl, někoho v rozhodnutí podpořil, jiného zviklal:  „Tenhle projekt mi pomohl zorientovat se v tom, co dělám, dál číst knížky a články o ekonomice a marketingu a rozhodnout se, na jakou chci vejšku.“ „Pivovar mě zaujal, ale nikdy bych tam nedělal, protože je to náročné a pivo mi nechutná.“ „Musím říct, že stavebnictví asi není nic pro mě.“ „Mám zájem o lékařství a chci se stát doktorem, ale po návštěvě nemocnice jsem si uvědomila, jaká je to práce a jestli to bude za to stát. Je to těžká otázka, ještě nevím, kdo zvítězí v boji mezi přáním pomáhat lidem a složitostí dané práce.“ „Chci mít svoji restauraci? Chci a už nad tím přemýšlím.“ „Nevím, kde bych chtěl pracovat, doufal jsem, že mi ty 3 dny pomohou se rozhodnout, ale bohužel nepomohly.“ Řada studentů měla potíže s přihlášením do toho „svého projektu. A jejich motivace byla různá, někteří se rozhodovali podle svých profesních preferencí – chci být doktorem, podívám se do nemocnice…, u mnohých rozhodovala na miskách vah atraktivita prostředí – ministerstvo zahraničí, VIP nemocnice…, další vybírali podle toho, co je baví – botanická zahrada, nakladatelství, divadlo…, někteří se spolehli na oblíbeného učitele a jeho nabídku programu. „Velmi se mi líbila heterogennost projektů a věřím, že každý měl možnost nalézt svou individuální alternativu podle svých zájmů. Nejvýš hodnotím projekt Diplomacie… u paní uč. Hausdorové se člověk s výběrem nikdy nesplete“. „Nejvíce mě zaujal projekt Senzorická analýza piva. Opravdu jsem nečekala, co všechno se dá ohledně piva zkoumat a kolik práce a času se mu musí věnovat…“ Starší studenti vnímali i zákulisí projektu a ocenili nasazení a invenci učitelů, což nás může jen těšit: „Akce byla velmi dobře zorganizovaná.“ „V tomto roce to bylo perfektní a doufám, že to tak bude i příští rok.“

Minulý rok se v anketě objevilo mnoho nápadů na projekty pro na příští roky. Myslím, že ti, kteří loni navrhovali tato témata, mohou být spokojeni, protože jejich přání bylo splněno. Zde je malá rekapitulace navržených témat či prostředí a v závorce realizace: Divadlo nebo film (Divadlo ABC a Rokoko; animovaný film včetně jeho výroby), Medicína a operace (IKEM a nemocnice v Brandýse, stomatologická ordinace), Různé země (archeologie, sklad na ČIŽP), Život (Druhý život ajťáka, kouč osobního rozvoje + v podstatě všechny ostatní projekty, protože práce je součástí života nebo život samá práce?), Hudba (animovaný film), Literatura (nakladatelství, divadlo, média), Logika (matematické modely na ČVUT), Válka (podzemní bunkr pod Parukářkou), Let (výcvikové středisko letiště Ruzyně), Krása (x), Zdravé jídlo a vaření (restaurace Lavande, pivovar Šedivák, senzorická analýza piva, poradce pro hubnutí). Kromě tématu krása se nám letos podařilo splnit téměř vše, co si studenti přáli, a přestože to nebylo primární zaměření, i krásu bychom v řadě projektů našli – minimálně při exkurzi do divadelní šatny nebo na fakultě architektury, v botanické zahradě či na interaktivní výstavě NaFilm. Koneckonců animované filmy, které studenti vyrobili, jsou víc než krásné…

  • Duben 2024
    Po Út St Čt So Ne
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Rubriky
  • Archivy
  • Nejnovější příspěvky