Na Trojském gymnáziu proběhla významná akce zaměřená na využití asistivních technologií ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem.
Akce se konala dne 22. listopadu 2023 v prostorách Trojského gymnázia a byla součástí projektu NPO3.1 DIGI v NPI ČR.
V úvodu této akce přednesl ředitel gymnázia Radim Jendřejas inspirativní slovo. Poukázal na letitou zkušenost školy v práci s žáky-cizinci a zdůraznil význam digitalizace v rámci Národního plánu obnovy ČR. Zmínil také nedávnou integraci ukrajinských žáků, která posloužila jako podnět k zavedení nástrojů asistivních technologií do výuky žáků s odlišným mateřským jazykem.
Následně převzal slovo Igor Michajlov, manager pro práci s těmito žáky a digitální technologie na gymnáziu. Představil řadu inovativních přístupů a nástrojů, které mají potenciál výrazně obohatit a zpřístupnit vzdělávací proces pro všechny žáky.
Prostřednictvím umělé inteligence představil prezentaci, která detailně vysvětlila pohled Trojského gymnázia na asistivní technologie a popsala konkrétní nástroje asistivních technologií využívané ve výuce, viz https://gymnazium.euroskola.cz/digiakce-asistivni-technologie. Tato prezentace zdůraznila význam asistivních technologií pro podporu inkluzivního vzdělávání a nabídla praktické příklady jejich aplikace. Při tvorbě byly kromě AI využity právě prezentované nástroje asistivních technologií. Inovace ukazují, jak mohou moderní technologie transformovat tradiční výukové metody a nabídnout žákům s odlišným mateřským jazykem efektivnější a přístupnější vzdělání.
Následoval praktický workshop, kde učitelé Trojského gymnázia Elena Michajlova a Josef Mrštík ukázkově předvedli nástroje asistivních technologií, které ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem používají, zejména využití nástroje Asistivní čtečka, Pokrok ve čtení a dalších nástroje služby „Řeč“.
Reakce účastníků DIGIakce byly vesměs pozitivní, což odráží rostoucí zájem a potřebu integrace digitálních a asistivních technologií do vzdělávacího procesu. Toto považujeme za významný krok k lepšímu pochopení a využití ve vzdělávání. Snažili jsme se ukázat cestu, která prostřednictvím uvedených technologií otevírá nové možnosti pro všechny žáky.