Trojské gymnázium hostilo inovativní
akci o využití asistivních technologií
ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem

Digitální technologie a umělá inteligence otevírají nové možnosti ve vzdělávání

Digitální technologie a umělá inteligence otevírají nové možnosti ve vzdělávání
Na Trojském gymnáziu proběhla významná akce zaměřená na využití asistivních technologií ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem.

Akce se konala dne 22. listopadu 2023 v prostorách Trojského gymnázia a byla součástí projektu NPO3.1 DIGI v NPI ČR.

V úvodu této akce přednesl ředitel gymnázia Radim Jendřejas inspirativní slovo. Poukázal na letitou zkušenost školy v práci s žáky-cizinci a zdůraznil význam digitalizace v rámci Národního plánu obnovy ČR. Zmínil také nedávnou integraci ukrajinských žáků, která posloužila jako podnět k zavedení nástrojů asistivních technologií do výuky žáků s odlišným mateřským jazykem.

Následně převzal slovo Igor Michajlov, manager pro práci s těmito žáky a digitální technologie na gymnáziu. Představil řadu inovativních přístupů a nástrojů, které mají potenciál výrazně obohatit a zpřístupnit vzdělávací proces pro všechny žáky.

Prostřednictvím umělé inteligence představil prezentaci, která detailně vysvětlila pohled Trojského gymnázia na asistivní technologie a popsala konkrétní nástroje asistivních technologií využívané ve výuce. Tato prezentace zdůraznila význam asistivních technologií pro podporu inkluzivního vzdělávání a nabídla praktické příklady jejich aplikace. Při tvorbě byly kromě AI využity právě prezentované nástroje asistivních technologií. Inovace ukazují, jak mohou moderní technologie transformovat tradiční výukové metody a nabídnout žákům s odlišným mateřským jazykem efektivnější a přístupnější vzdělání.

Následoval praktický workshop, kde učitelé Trojského gymnázia Elena Michajlova a Josef Mrštík ukázkově předvedli nástroje asistivních technologií, které ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem používají, zejména využití nástroje Asistivní čtečka, Pokrok ve čtení a dalších nástroje služby „Řeč“.

Reakce účastníků DIGIakce byly vesměs pozitivní, což odráží rostoucí zájem a potřebu integrace digitálních a asistivních technologií do vzdělávacího procesu. Toto považujeme za významný krok k lepšímu pochopení a využití ve vzdělávání. Snažili jsme se ukázat cestu, která prostřednictvím uvedených technologií otevírá nové možnosti pro všechny žáky.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Neformální setkání pedagogických pracovníků

Asistivní technologie

ve výuce žáků
s odlišným mateřským jazykem

Datum a místo konání:

22. 11. 2023, 14.30 - 16.30

Trojská 211/110, 171 00 Praha 7 - Troja

Tato DIGIakce je společnou aktivitou projektu NPO3.1 DIGI v NPI ČR.

Program akce:

  1. Teoretická část:
    • Úvod do asistivních technologií: Jak asistivní technologie mohou pomáhat žákům s odlišným mateřským jazykem.
  2. Workshop:
    • Demonstrace nástrojů asistivních technologií ve výuce češtiny jako druhého jazyka
      • Asistivní čtečka
      • Pokrok ve čtení 
      • Další nástroje služby 'Řeč'
      • AI

Kliknutím na tlačítko budete přesměrování na Google-formulář

Zpětná vazba - hodnocení DIGIakce: